6 Kasım 2014 Perşembe

Aşure



Yanlış hatırlamıyorsam sanırım tam 5 yıldır düzenli olarak aşure yapıyorum. Her yıl kendime aşure konusundaki güvenim biraz daha arttı, ben de her yıl ölçüyü biraz daha artırdım. Çocukluğumdan beri bizim evde aşure yapımı çok özel bir ritueldir. Malzemeler alınıp, hazırlıklar yapılır, kocaman aşure tenceresi ocakta yerini alıp gün boyu kaynar sonra da kaselere bölüştürülürdü. Üzerinin süslenmesi kısmı en eğlenceli kısmıydı bence. Son olarak da tepsiye dizilen kaseler apartmanda kapı kapı dolaşılıp komşulara dağıtılırdı. Günler içinde de gönderilen kaselere komşuların yaptığı aşureler doldurulup geri gönderilirdi.

Annemden gördüğüm, alıştığım bu geleneği ben de elimden geldiğince sürdürmeye gayret ediyorum. Ayrıca pişirirken inanılmaz da mutlu oluyorum. Dün buğday miktarını azıcık daha artırıp 500 gr buğday ile kocaman bir tencere aşure kaynattım. Tadına bakan birkaç büyüğümden de olumlu yorumlar alınca pek mutlu oldum haliyle. Benim için iyi aşurenin birkaç olmazsa olmazı var. Öncelikle aşurenin rengi çok koyu olmamalı, rengini koyulaştıran kuru incir ve kuru üzüm gibi malzemeleri suda iyice bekletip suyunu süzdürdükten sonra aşurenin pişmesine yakın tencereye atmak en pratik yöntem. Benim gibi aşurenin içinde pişmiş kuru incir sevmiyorsanız sadece üzerinde süslemek için de kullanabilirsiniz.
Daha önceden paylaştığım iki farklı aşure tarifim var blogda, onlara da bakıp fikir almak istersiniz belki.  O zaman hemen bir tık tık…..



Fotoğraflarını gördüğünüz bu yılın aşuresi için;

Malzemeler:
500 gr aşurelik buğday
6,5 lt su
1 kg 300 gr toz şeker
1/2 çay bardağı pirinç
200 gr fasulye
200 gr nohut
150 gr kuru kayısı
150 gr kuru üzüm
50 gr kuru kuş üzümü
3 adet portakalın kabuğunun rendesi
1 su bardağı meyve kurusu

Üzerini süslemek için
kuru incir
kuru kayısı
ceviz için
toz Şam fıstığı
hindistan cevizi
tarçın
nar
kuş üzümü


Yapılışı:

1. Buğdayı bir gün önceden suya koyun. Nohutu ve fasulyeyi de ayrı ayrı kaplarda ıslatın.
2. Kuru üzümleri, kuş üzümlerini ve meyve kurularını temizleyip suda bekletin.
3. Ertesi gün nohutu ve fasulyeyi ayrı ayrı haşlayın.
4. Buğdayı tencereye alıp üzerine 5 lt kadar su ekleyip buğdaylar iyice haşlayıp patlayana kadar haşlayın. Bu arada pirinci de tencereye atabilirsiniz.
5. Buğdaylar haşlanınca içine fasulye ve nohutu da ekleyip pişirmeye devam edin. Kaynamaya devam ettikçe azalan suyu sıcak su ekleyerek takviye edin.
6. Eğer içine incir koyacaksınız daha önceden suda bekletip kara suyunu akıttığınız incirleri en son anda katın.
7. Kuru üzümleri, kuş üzümlerini ve suda bekleyip yumuşamış meyve kurularının sularını süzdürüp onları da tencereye ekleyin.
8. Portakalların kabuklarını aşurenin içince rendeleyin.
9. Son olarak şekerini de ekleyip bir taşım daha kaynatın. Suyunu kontrol edin, aşurenin kıvamı ne çok koyu ne de çok sulu olmamalıdır. Bir miktar da soğuduktan sonra koyulaşacağını hesaba katarak yoğurt çorbası kıvamında olmasına dikkat edin.
10. Ocağın altını kapatıp aşureyi malzemeleri homojen olacak şekilde kaselere servis yapın.
11. Oda ısısına gelince üzerini hindistancevizi, tarçın, toz fıstık, kuru kuş üzümü, ceviz içi, nar taneleri ile süsleyip soğuması için buzdolabına kaldırabilirsiniz. 
12. Bu arada buzdolabına kaldırmadan önce komşularınızın hakkını vermeyi unutmayın :)

Allah kabul etsin, afiyet olsun…



4 yorum:

Leylak Dalı dedi ki...

Ben aşureye aşure demem mideme girmeyince :)
Ellerine sağlık, şahane görünüyor. Dün nihayet bir arkadaşta tadımlık da olsa yedim, melemekten caydım ama komşun olmak isterdim. Sevgiler...

günlük yaşamım dedi ki...

harika görünüyor elinize sağlık

Zeyno'nun Mutfağı dedi ki...

Allah kabul etsin , bereketli olsun aşureniz..Aşure çok güzel bir gelenek..Hem de nefis bir tatlı :)Ellerinize sağlık..Afiyetle tüketin..Sevgiler..

u.aydin dedi ki...

Allah kabul etsin,ellerine saglik harika gorunuyor